Online lessen zelfverdediging

Les 30: Afsluiting & mentale inbeelding

Over deze video:

In deze laatste les leer je nog één laatste oefening: mentale inbeelding. Deze methode helpt topsporters om maximaal te presteren onder druk, en werkt ook erg goed voor zelfverdediging.

Overweeg om hierna de lessen 7, 8, 9 en 10 (‘open hand’ methode) te herhalen: want hard kunnen slaan om zo een aanvaller snel uit te kunnen schakelen is ontzettend belangrijk voor zelfverdediging!

 

 

NB:

Het concept achter mentale inbeelding moet je zoveel mogelijk doorvoeren bij al je denkprocessen. Als je merkt dat je je zorgen maakt dat iets je overkomt, probeer dan zo snel mogelijk te bedenken wat je in dat geval zou kunnen doen. Als je bijvoorbeeld ineens bedenkt dat iemand je van je fiets af zou kunnen trekken, bedenk dan zo snel mogelijk wat je zou kunnen doen: bijvoorbeeld op verlichte wegen fietsen, opletten op je omgeving, luisteren naar je intuïtie, de aanvaller slaan, trappen, klauwen, schreeuwen etc. etc.

Blijf oplossingsgericht denken, zo train je de winnaarsmentaliteit! Dit geeft een prettig gevoel en zelfvertrouwen in het eigen handelen, en hierdoor verkleint het de kans dat je zal worden aangevallen. Daarnaast train je op deze manier een snelle en effectieve reactie op een aanval. De winnaarsmentaliteit is essentieel, blijf daarom de rest van je leven actief bezig met oplossingsgericht denken!

 

Overweeg om nu les 2 (voorkomen) te herhalen, om je gevaarherkenning te verbeteren. Probeer ook een paar keer de gratis online trainer voor gevaarherkenning, en bekijk de video’s over ‘Pre-Incident Indicators’! Door je bewust te zijn van welke signalen gevaar voorspellen (en welke niet) zal je 9 van de 10 incidenten kunnen voorkomen, erg belangrijk dus!

Overweeg ook om de lessen 7, 8, 9 en 10 (‘open hand’ methode) te herhalen, want het snel kunnen uitschakelen van een aanvaller is ontzettend belangrijk voor zelfverdediging! Zorg er dus voor dat je snel en hard kan slaan, en dit vol kan houden tot de aanvaller op de grond valt.